He he, eindelijk - Reisverslag uit Yangshuo, China van Barbara - WaarBenJij.nu He he, eindelijk - Reisverslag uit Yangshuo, China van Barbara - WaarBenJij.nu

He he, eindelijk

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

12 April 2008 | China, Yangshuo

He he, eindelijk heb ik effe tijd om een stukje reisverslag te schrijven. Ik zit nu in een Internetcafe in Yangshuo, op een computer waarop je moet typen alsof het een oude tiepmachine is, maar ik zal effe schrijven wat we de afgelopen week hebben gedaan.
Zaterdag 5 april zijn we via Munchen naar Hong Kong gevlogen. Daar aangekomen hebben we 's avonds met de hele groep gegeten (ja, ook vegetarisch). Daarna ben ik met twee anderen (Jan en Hillie) nog wat door de stad gelopen, richting het water, om natuurlijk die skyline te bewonderen!
Nou, het was effe zoeken naar een mooi plekje, maar we hebben het gevonden. We hebben ook nog even gezocht naar de ferry, om mee naar de overkant te varen, maar die konden we niet vinden (wisten wij veel dat we er vlakbij waren). Daarna gauw naar het hotel, want het was een lange dag. Ik heb trouwens inderdaad een kamer voor mij alleen, hihihiiiii (en nee, niet de bezemkast, gewoon een tweepersoonskamer).

7 april 2008
De volgende dag hebben we eerst een tourtje door Hong Kong gemaakt (eerst natuurlijk naar Victoria Peak, mooi uitzicht over Hong Kong, daarna naar een klein strandje (Repulse Bay) waar een aantal grote beelden te bewonderen was en waar het enorm warm was, en als laatste naar een soort drijvend dorp waar mensen op hun boten wonen) en daarna werden we gedropt in Kowloon. Ik had natuurlijk geen kaart bij me, maar ik kreeg er gelukkig een van Nance en Frans (en zij zijn vervolgens zelf hun andere kaart kwijtgeraakt en bijna levend verdwaald) en toen kwam alles goed!! Eerst ben ik met Michael, Nico en Etienne volgens mij meegegaan, naar een of andere vaag tentje, waar de dode eenden in de etalage hingen. Maar ik besloot om, samen met mijn boek, alleen verder te gaan. Eerst ben ik eens lekker in een park gaan zitten (dat is minder rustig dan het klinkt, ligt midden in de stad, tussen de wolkenkrabbers). Vogeltjes gevoerd, wat helemaal niet mocht zag ik later in verband met de vogelpest, en natuurlijk veeeel foto's gemaakt van nog meer vogels (hopelijk niets opgelopen) en effe in de schaduw gezeten (het was ongeveer 30.000 graden en erg vochtig). Daarna nog naar het History Museum, ik weet nu alles van de geschiedenis van Hong Kong. Helaas ging het museum om 18.00 uur sluiten, toen ik nog niet alles had gezien (was net bij de Japanse invasie).
's Avonds aan de waterkant de lichtshow gezien (ik wilde eigenlijk ook nog naar het Space Museum, maar dan zou ik deze show missen, ik had erg lang gezocht naar een vegetarisch restaurant dat ergens aan Nathan Road zou zitten, maar ik had geen nummer, dus uiteindelijk maar een friet en chocoladeshake bij de Mac). Veel gebouwen op Hong Kong eiland doen hier aan mee, het is erg leuk om een keer te zien (en te horen).

8 april 2008
Nou, de volgende dag hadden we nog een half dagje, ben ik weer naar een parkje gegaan, door een grote voliere gewandeld (hopelijk weer niets opgelopen). Ik wilde ook nog het Thee Museum in dat parkje bezoeken, maar dat bleek gesloten op dinsdag. 's Middags zijn we met de boot naar het vaste land naar Guangzhou gevaren.
Daar hebben we 's avonds in het hotel gegeten (de vegetariërs werden aan een aparte tafel gezet!) en daarna hebben we een boottocht over de rivier gemaakt (weer een enorme lichtshow op de kant). Na de boottocht nog even langs de 7-Eleven, lekkere (?) dingetjes ingeslagen.

9 april 2008
De volgende dag hebben we een wandeling door de stad gemaakt. Ook nog over een kruidenmarkt gelopen waar helaas toch ook nog ander soort eten werd verkocht (arme katten en ander beestenspul). Ik ben maar gauw doorgelopen. We zijn ook nog naar een eiland (Shamian-eiland)gegaan, een soort zandbank van zo'n 800 meter lang, met een erg Europese uitstraling. Dit komt doordat hier door de Fransen en de Britten o.a. huizen, banen en kerken zijn gebouwd. Na de wandeling heb ik, met Jan en Hillie, wat lekkers te eten gehaald en hebben we dit, al zittend aan de boulevard, lekker opgegeten.
Ik wilde nog even geld wisselen bij een bank tegenover het hotel, daar was net een geldtransport aangekomen, begeleid door zwaar bewapende mannen!! Ik mocht wel doorlopen van ze (toch aardig).
Het wisselen was een enorm avontuur, ik werd van hot naar her, van de ene verdieping naar de andere gestuurd, maar uiteindelijk is het toch gelukt. Heeft wel een half uurtje geduurd denk ik zo.
's Avonds met de nachttrein naar Yangshuo. Er waren couchettes gereserveerd (softsleepers) met 4 bedden per hok. Ik deelde een couchette met de reisleider (Gary), wij bleven met z'n tweeën over en met verder niemand, geen rochelende Chinezen ofzo. Top!

Nu (12 april) zijn we in Yangshuo, en we zijn hartstikke druk geweest. De eerste dag (10 april volgens mij) hebben we 's middags een boottocht over de Li-rivier door het karstgebergte (is erg mooi, zoek het maar op) gemaakt. Voor de boottocht hebben we nog een heel klein dorpje bezocht. Nog even gezwaaid naar een haan, waarna hij me bleef achtervolgen (mensen van de groep dachten dat ik naar kinderen aan het zwaaien was, maar het bleek dus een haan. Ze kenden me toen nog niet zo goed...)
Na de boottocht zijn we met z'n allen lekker gaan eten en daarna weer met de boot, het was donker nu (gelukkig had Joe een zaklampje bij zich, anders hadden we die boot nooit kunnen vinden), kijken naar het vissen met aalscholvers. Die beestjes krijgen een touwtje om de nek, zodat ze alleen de kleinste visjes door kunnen slikken, de grote blijven hangen en worden er vervolgens uitgehaald door de visser. En ze zijn er erg goed in, die vogels. Eentje had geen zin, die deed iedere keer of hij dood was (ik trapte er eerst ook in), dan kreeg hij een tik met de stok en dan ging ie weer.
Wat ik nog vergeet te zeggen, is dat het in de omgeving zo enorm lekker rook. Dat waren volgens mij bloeiende sinaasappelbomen. Het leek op jasmijn, erg lekker!

11 april 2008
De volgende dag 's morgens vroeg op, want om 6.30 uur werden we opgehaald om een luchtballontocht te maken. Dat is dus erg leuk, hoewel ik in het begin een beetje in paniek raakte, want hij ging toch wel erg hoog en dat rotanmandje leek zo gammel! Maar na een minuut of tien was dat over en hebben we de omgeving goed kunnen bewonderen (het was jammer genoeg wel erg heiïg). Wel bijna nog de dakpannen van een huis afgeschoven (af en toe gingen we erg laag), maar daarom niet getreurd! Het was een erg mooie tocht, mooi om het gebergte ook eens van boven te kunnen bewonderen. Ik heb ook nog zeer enthousiast gezwaaid naar een fietser die naar ons stond te kijken, maar hij zwaaide niet terug! Nou ja!
Daarna met de ballonvaarders ontbeten en om 9.30 alweer verzameld voor een leuke fietstocht door de country. We hebben een flink stuk gefietst, konden op het eind ook nog Moonhill beklimmen, maar dat heb ik maar niet gedaan (ruim 800 treden). Het begon behoorlijk te regenen en we moesten nog een aardig stukje fietsen. Alsof ik thuis was, zeiknat kwam ik aan in het hotel.
Gelukkig zaten er twee kakkerlakken in me wastafel, wat moet je anders doen met je tijd. Uiteindelijk heb ik ze weg kunnen spoelen, maar ze blijken hardnekkiger dan ik dacht!
's Avonds naar een mooie lichtshow, aan een meer, in de buitenlucht dus. Het regende dus we kregen een prachtige lichtgroene pedaalemmerzak met mouwen en capuchon, beter als niets!!
Toen ik terugkwam in het hotel zat een van de kakkerlakken dus weer in de wastafel, maar was inmiddels verdronken in het laagje water dat er in stond. Kreeg ik em ook nog niet goed weggespoeld, eeeurch!!!

12 april 2008
Nou en dan vandaag. We hebben vandaag helemaal niets en dat is maar goed ook want het regent. Vanmorgen zelfs enorm hard, met onweer, dus dan beter overdekte activiteiten, zoals even het reisdagboek bij werken. Inmiddels zat er trouwens vanmorgen weer een kakkerlak in de wastafel (aaarrccch!!!!), ik heb nu alle gaten maar dichtgestopt met pleepapier, ik ben benieuwd! Ik begin er al bijna aan te wennen!
Nou, dit was het verslagje van de eerste week. Hopelijk volgt er meer, de foto's volgen sowieso later, want ik ben me kabeltje vergeten, shit (zit in me koffer) en je moet nog maar afwachten of het dan wel lukt!
Tot de volgende keer!!!

  • 12 April 2008 - 14:56

    Karin En Eric:

    Hey! Ik lach me weer kapot om je stukjes..en om die kakkerlakken, moet meteen weer aan de badkamer in India denken..
    Veel plezier nog! Verheug me al op je volgende stukje..

  • 12 April 2008 - 18:39

    Ariane + Mannen:

    Klinkt erg leuk, en zelfs potig gezelschap op je kamer ( hi hi wat een grappige woordspeling)Wij zijn lekker aan het verbouwen, gelukkig de opbouwende fase dus waarschijnlijk als je terug bent ziet het er al beter uit! Heel veel groetjes!

  • 13 April 2008 - 09:17

    Sandra:

    Hoi,
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Dat van dat vissen met vogels heb ik bij Peking Express gezien, was daar zelfs een proef voor de deelnemers. Veel plezier nog verder en de groetjes.

  • 13 April 2008 - 15:33

    Pinda:

    Haha lachu met die kakkerlakken toch nog gezelschap op je kamer. Leuk dat je al zoveel gedaan en gezien hebt.
    Lfs en groetjes

  • 15 April 2008 - 15:21

    Jos Weeterings:

    Mooi verhaal,ik wil het ook zelf allemaal beleven vanaf 23 april reis ik zelf naar Beijing,ik zal helaas Hongkong niet kunnen bereiken.
    Mijn programma:
    Beijing,Xi'an,Shanghai,Guilin,Yangshuo,Guangzhou.

  • 16 April 2008 - 12:45

    Wendelien:

    Jeetje wat een verhalen alweer, je schrijft erg leuk, hihihi...... Maar heb je al veel gedaan en gezien, dan komen al mijn reizen ook weer naar boven en je wordt inderdaad elke dag geleefd!! Maar super hoor! Geniet verder en ik ben benieuwd naar je vlgd verhaal.

    Groetjes, Wendelien

  • 17 April 2008 - 18:51

    Edwin:

    Leuk verhaaltje, Ben benieuwd naar de foto's

  • 17 April 2008 - 21:28

    Marieke:

    Goh, die kakkerlakken zouden jou als brave vegetarier toch eigenlijk met rust moeten laten!

    Erg leuk om al je belevenissen te lezen. Ben benieuwd naar de volgende aflevering in jouw 'Pexing Express' ....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Yangshuo

Barbara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 42943

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 31 Oktober 2011

Zuidelijk Afrika

17 Oktober 2010 - 26 Oktober 2010

Libië 2010!!!!

05 April 2008 - 04 Mei 2008

China 2008

05 September 1997 - 12 September 1997

Beijing 1997

Landen bezocht: