Voor de volledigheid... - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Barbara - WaarBenJij.nu Voor de volledigheid... - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Barbara - WaarBenJij.nu

Voor de volledigheid...

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

21 Juni 2010 | Nederland, Nieuwegein

Inmiddels is deze vakantie al lang lang lang geleden, maar omdat ik m'n verslag in een boek kan laten vastleggen, vind ik het wel een goed idee om het af te maken. Vandaar deze erg late aanvulling!

23 april 2008
Vandaag bezoeken we de panda's! Met z'n allen zijn we erheen gereden en in het park worden we los gelaten! We hebben genoeg tijd (volgens mij 3 uur) om uitgebreid rond te lopen en de panda's te bewonderen, fotograferen en filmen! Het zijn erg relaxte beesten, die rustig een bamboetje zitten te eten. Eerst hebben we een aantal jonge panda's gezien en daarna de oudere (die vol enthousiasme elkaars bamboetjes jatten!). Ook nog een rode panda, maar die zijn wat schuchterder en niet zo grappig om naar te kijken.
Nog een paar leuke pandasouvenirs gekocht (uiteraard) en daarna terug met z'n allen naar het hotel. 's Middags hadden we met een stel afgesproken om in de stad het beroemde (?) Wenshu klooster te gaan bekijken. Uiteindelijk waren we met z'n zessen, Jan, Hillie, Nance, Frans, Piet en ik. Na een flinke wandeling vonden we het klooster.
Eerst hebben we een en ander bewonderd en daarna zijn we gaan eten in het vegetarische restaurant dat daar ook is. We hebben met z'n zessen een maaltijd voor tien personen besteld. Het was heerlijk, maar natuurlijk veel te veel. En de schalen beleven maar komen en allemaal vegetarisch!! Een aanrader voor een volgende keer!! Na deze enorme maaltijd (trouwens het enorme bedrag van € 3,50 per persoon!) hebben we het complex nog verder bekeken, ook nog de (volgens mij) biblioheek waar je geen foto's mag maken. Gelukkig trekt Jan zich daar niets van aan, dus heb ik daar inmiddels ook een paar mooie foto's van.

24 april 2008
De volgende dag vroeg hadden we nog tijd, dus zijn we met een stel naar het Renmin Park gegaan om de ochtendgymnastiek te bewonderen. Nog even een thee gedronken en gekeken en geluisterd naar een groep mensen die daar aan het zingen waren en daarna vlug terug naar het hotel, want we gingen naar Lanzhou! Met het vliegtuig! Eigenlijk hadden we vanuit Lanzhou naar Xiahe moeten gaan, maar omdat we daar van China niet heen mochten (vanwege de veiligheid) is het programma aangepast en hebben we meer tijd in Lanzhou te besteden.
Na de vlucht moesten we nog een stuk met de bus en als ik naar het landschap keek werd ik niet vrolijk. Het was een lange weg en het enige dat je zag waren bergen en industrie. Troosteloos. Dat beloofde wat voor Lanzhou.
Gelukkig viel dat reuze mee.

25 april 2008
Vandaag bezoeken we de Bingling Si grotten. Dit stond eerst niet op de planning, maar maakt deel uit van het alternatieve programma. Na een rit met de bus hebben we met z'n allen geluncht aan het water, waarna we op de boot zijn gestapt naar de Bingling Si grotten. Hier zijn onder andere vele Boeddhabeelden te bewonderen, groot en klein, uitgehakt uit de rotsen.
Na dit bezoek zijn we weer teruggevaren en 's avonds in Lanzhou ben ik met een klein groepje nog wat gaan eten en daarna naar bed.
Maar eerst nog even Sander een SMS gestuurd, hij was jarig!!! Drie uur later had ik em verzonden (hahaha, doe ik niet zo vaak) en toen echt naar bed!

26 april 2008
Vandaag een leuke dag. 's Morgens zijn we begonnen met een rondrit met de bus door Lanzhou. Tijdens die rondrit had iedereen al het museum gespot, daar wilden wij ook wel heen. Een aantal was daar al uitgestapt, maar Jan, Hillie en ik zijn eerst mee teruggereden naar het hotel (Joost mag weten waarom ook al weer) en vandaaruit hebben we een taxi genomen naar het museum. Eerst nog wel een tijd gezocht naar een pinautomaat, maar niet gevonden!
Daarna naar het Gansu Provincial Museum. Een erg mooi en groot museum, waar onder andere aardewerk, beelden, maar ook dinoskeletten en fossielen te bewonderen zijn. De toegang is gratis, maar je moet toch wel een kaartje halen.
Na dit museum zijn we gaan lopen en kwamen we bij een tempel. Hier zijn we doorheen gelopen en hoewel je er niet mag fotograferen, heeft Jan toch weer wat mooie foto's geschoten. De meneer die daar zat had em wel in de gaten, maar Jan kon snel door z'n foto's heenlopen zodat toen deze meneer ze wilde bekijken, hij foto's van heel andere dingen zag (foei!!).
Daarna weer verder gelopen. We zagen een kabelbaantje en daar wilden we natuurlijk in. We kwamen ook Piet nog tegen, dus die ging gezellig mee. Over de rivier omhoog, de bergen in (heuvels...). Daar kwamen we uit bij het Wittepagodeheuvelpark.
Hier hebben we even rondgelopen, foto's van de pagode gemaakt (en van de rest). Jan en Hillie hebben nog een cd gekocht met muziek die daar te horen was.

Van bovenaf zijn we daarna weer rustig naar beneden gewandeld. Maar niet nadat we eerst even ergens zijn gaan zitten met een drankje en een lading zonnepitten (schilletjes op de grond natuurlijk!). Daarna zijn we weer gaan lopen. We kwamen langs een vijver waar mensen in grote opblaasballen over het water rondliepen. En verderop was een meneer viool aan het spelen. Al met al een heel leuk stukje van deze stad.
Toen we beneden waren zijn we over de brug de Gele Rivier overgestoken, op zoek naar een leuk restaurantje.
Maar eerst...pinnen! Weer kwam er gelijk met ons een geldtransport aan (wel handig, want nu ging het hek meteen open), met zeer zwaar bewapende mannen. Ik heb maar geen foto van ze gemaakt, haha.
Na het pinnen hebben we bij een bakkerij nog wat broodjes en zoete lekkernijen gekocht en daarna hebben we een restaurantje gezocht en wat gegeten.
Na het eten moesten we terug naar het hotel, want 's avonds moesten we weer met de trein, naar Xi'an.
Deze keer zaten we met een Chinese jongen en een Chinees meisje in de couchette (ze hoorden niet bij elkaar). Het meisje was heel verlegen, ik dacht: ik vraag of ze Engels spreekt. Ze stortte zowat ter aarde van de schrik! En ze sprak ook geen Engels!