Laatste deel (of delen...) - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Barbara - WaarBenJij.nu Laatste deel (of delen...) - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Barbara - WaarBenJij.nu

Laatste deel (of delen...)

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

17 Mei 2008 | Nederland, Nieuwegein

Inmiddels ben ik al lang en breed weer thuis (weeeeehhhh!!!), maar het verslag is nog lang niet af, dus daar ga ik nu eens mee beginnen (ook leuk voor mezelf). En nu wel met foto's!
We zijn gebleven in Lijiang en het is vandaag

19 april 2008:
Vanmiddag ben ik dus met Jan en Hillie rondgelopen en vanavond gaan we een show bezoeken. Met z'n allen zijn we naar het theater gelopen. We moesten buiten nog wachten tot de mensen die nog binnen zaten naar buiten kwamen en toen ze eindelijk vertrokken heeft Piet ze allemaal met een zeeeeer sierlijk buiging gedag gezegd (ik overdrijf niet, een buiging per persoon). Misschien waren het de middeltjes tegen de verkoudheid die hij had ingenomen???
Daarna mochten wij naar binnen en hebben we de mooie show bekeken (we zaten op de eerste rij en mocht ik ook nog een kaarsje aansteken!).

Zondag 20 april:
Vandaag gaan we weer wat uitstapjes maken. Eerst langs bij de beroemde dr. Ho (hoewel beroemd, ik was de enige in de groep die van hem gehoord had), daarna even langs een dorpje, parkje en klaar.
Maar eerst dus naar dr. Ho. Onderweg hebben we nog even de Jadedraaksneeuwberg bewonderd. Aangezien het deel van de reis naar Xiahe niet doorgaat is dit de enige berg van formaat die we zullen zien!
Daarna dus naar de dokter. Wie het wil kan voor een consult gaan (bij de dokter, zijn zoon en schoondochter), daarvoor betaal je dan een vrijwillige bijdrage. Nou, dat wilde ik ook wel. Eerst met z'n allen in de rij en eindelijk was ik dan ook aan de beurt. De dokter voelt aan je pols en kijkt naar je tong. Eerst zag hij allemaal kwalen waar ik nog niets van had gemerkt, maar voor de wel bestaande kwalen kreeg ik een poeder om thee van te zetten (dit kreeg iedereen), was goed voor alles, en ook nog een smeerseltje (een poeder, moet je met 75% alcohol mengen en dan smeren). Ik ben zelf ook erg benieuwd of het werkt, heb het nog niet geprobeerd.
Daarna hebben we nog even een beetje geshopt, Hillie heeft een mooi bakje gekocht (ook voor 1 euro bij de Xenos, haha), en dat voor de deur bij Dr. Ho. Daar kan de Xenos natuurlijk niet tegen op!
Daarna zijn we in een dorp losgelaten, even rondgelopen (hing nog een dode roofvogel in een struik), waarna we weer in Lijiang naar het park gebracht werden, het Zwartedrakenvijverpark. Door een kleine miscommunicatie raakten we de helft van de mensen kwijt en dus ben ik in m'n eentje door het park gelopen, terug naar het hotel. 's Middags besloot ik alsnog even het park te gaan bezoeken.
Maar eerst heb ik nog even wat boodschapjes gedaan, Philadelphia roomkaas en een notenbrood. Lekker voor onderweg, in de trein!
Daarna dus naar het park. Ik ben aan het water gaan zitten, ik denk: ik ga vast even lezen over Chengdu, waar we na Lijiang heen zouden gaan.
In ene hoorde ik wat gemompel, er stond iemand over m'n schouder mee te lezen (ik dacht nog iemand van onze groep, maar nee) stond er een Chinese meneer in me boek te loeren. Ik schrok me een hoedje!! Hij was met een hele groep en na wat overleg en gelach bedacht ik dat zij volgens mij dachten dat ik dacht dat ik al in Chengdu zat. Dus ik probeerde uit te leggen dat we daar tomorrow heen zouden gaan, maar ze spraken geen van allen engels. Hoewel... Weer uitgebreid overleg.. ze waren er uit.. 'Where are you from?'. Ik zeg: 'From Holland'. Holland??? Daar hadden ze nog nooit van gehoord. Ik:'Amsterdam'. Zij: 'Ooohhhhh'. Hoe kan het dat iedereen in welke uithoek dan ook Amsterdam wel kent??? Maakt niet uit. Nog even wat rondgelopen en foto's gemaakt (natuurlijk) en dat was het voor vandaag.

Maandag 21 april:
Vandaag vroeg op, want we hebben een lange rit te gaan naar Panzhihua, vanwaar we de nachttrein nemen naar Chengdu.
Er was geregeld dat we al vroeg konden ontbijten bij Susan (om half zes al volgens mij), dus toen ik daar vroeg aankwam zat het al vol met medereizigers.
Daarna zijn we vertokken voor de lange rit naar Panzhihua. Onderweg hier en daar gestopt om wat foto's te maken, onder andere van buffels in het veld (aan het werk) en brand op een berg en tachtig plasstops gemaakt (tip: geen thee en fruit als ontbijt nemen als je een rit van een dag voor de boeg hebt!!). Na een paar uur rijden stonden we in ene helemaal stil, er zat geen beweging in. Ik dacht misschien dat om het half uur de rijrichting werd veranderd, maar om 15.00 uur begonnen we nog niet te rijden, dus die theorie sloeg ook nergens op. Ondertussen hebben we wel even de bijzondere rijstijl van de Chinese chauffeurs kunnen bewonderen. Zo was er bijvoorbeeld een vrachtwagen die ons tegemoet kwam. Hij hield het verkeer achter hem al op en toen besloot hij dat hij wel even (op z'n gemak, alles achter hem ophoudend) kon keren en in een gat voor onze bus kon gaan staan (in de andere richting weer dus). Hoewel, staan. Hij dacht blijkbaar ook dat het tegemoetkomende verkeer wel voor hem opzij zou gaan, dus hij begon gewoon langs de file te rijden, tot hij een vrachtwagen tegenkwam, die dus niet opzij ging, met als gevolg dat deze meneer weer achteruit naar zijn plek terug moest rijden, wat een minstens kwartier geduurd heeft. Wat hiervan nu de bedoeling was?? Dat weet niemand.
Toen we eindelijk weer begonnen te rijden, was dat helaas maar van korte duur, we stonden zo weer stil. Uiteindelijk is de chauffeur met hoog tempo overal langs gereden en gingen we eindelijk weer. Daarna kwamen we nog bij (denk ik) tolpoorten, waar we ook nog weer eens kennis hebben gemaakt met de voorkruipende Chinese chauffeur. Van alle kanten schoten ze ons voorbij, maar we zijn er toch goed doorgekomen. Er was ook nog een kleine rode auto, die had helemaal een goed plan, die ging gewoon voor een slagboom staan, die voor de tegenliggers bedoeld was. Die ging dus niet open. Maar deze mevrouw (ja, het waren 4 (oudere) dames in die kar) gaf niet op en bleef stug staan. Uiteindelijk kwam er een breed lachende meneer die haar toch heeft weggestuurd. De aanhouder wint niet altijd!
Na de tolpoorten hebben we nog een paar ongelukken gezien, een botsing tussen twee vrachtwagens, een door z'n assen gezakte vrachtwagen (laten ze dan gewoon midden op de weg staan ) en ook nog een gekantelde vrachtwagen, met z'n lading grind over de weg. Al met al toch weer een interessant ritje.
Er was al afgesproken dat als we op tijd bij het station zouden zijn (we begonnen em al een beetje te knijpen), we flink moesten applaudiseren voor de chauffeur en sommigen vonden dat ik 'em wel even kon kussen als dank. Dat vond ik dus niet! Ik ben altijd de lul als er gekust moet worden!
Uiteindelijk waren we inderdaad op tijd bij het station, alleen... de kar met onze koffers was er nog niet. Maar die kwam een minuut of 10 later ook aanrijden.
Snel zijn we naar de trein gegaan en we waren toch weer mooi op tijd. Deze keer deelden we de couchette met twee Chinese mensen, die helaas geen Engels spraken. Maar volgens mij waren ze wel aardig.

Dinsdag 22 april
Vandaag zijn we aangekomen in Chengdu en hebben we de dag voor ons zelf. Ik heb wat langs het water gelopen en op de weg terug kwam ik oa Jan en Hillie tegen. Daarna ben ik met hun meegegaan en omdat we best trek hadden wilden we eerst even wat eten. We zagen wat stoelen staan en er zaten veel mensen thee te drinken en te rummicubben (op z'n Chinees dan, of waarschijnlijk iets anders), dus Jan nam zijn vertaalcomputer en jawel, we konden daar vegetarisch eten. Noedels kregen we, lekker maar pittig! Ik kreeg er een snottebel van, wat blijkbaar erg grappig was voor de (Chinese) mensen om ons heen!
In elk geval, goed gegeten en ook nog op een leuke plek! Daarna hebben we nog wat rondgelopen, we wilden nog de televisie(?)toren beklimmen, maar besloten om dat de volgende dag te doen en zijn toen naar de supermarkt gegaan. Ik vond Skittles, M&M's en nog iets (weet ik effe niet meer), dus ik was al weer blij!!!!!!
's Avonds stond er weer een show op het programma, waar we met taxi's heen zijn gereden. Omdat we nog tijd hadden hebben we eerst een tempel bezocht (Wuhou Ci). Uiteindelijk bleek 3 kwartier toch veel te kort, maar ze gingen al sluiten, dus we moesten er uit! Daarna met het hele stel gelopen door een gezellige straat (waar verderop ook de show werd gehouden), waar je onder andere allerlei soorten eten kon kopen. Ik heb een of andere pannekoek op, was best lekker.
Toen dus met z'n allen naar de show. Tijdens de show kon je je laten masseren, maar deze keer niet voor mij.
Deze show was weer heel anders, er was onder andere iemand die schaduwfiguren met zijn handen maakte, een komische act, een messenwerp act waarbij Michael op het podium werd gehaald, hij mocht geblinddoekt slachtoffer zijn. Gelukkig was het niet zo gevaarlijk als het leek, de messen werden niet gegooid, maar in het bord gestoken (onder andere in een ballon tussen zijn benen), maar dat wist Michael niet. En ik weet niet of hij het inmiddels wel weet. Maar het was in elk geval erg grappig. En wat nog grappiger was dat Gary achteraf deed of hij helemaal geschokt was en zich had afgevraagd of Michael wel goed verzekerd was en dat (jonge) Nico daarom zowat omviel van het lachen (had een beetje gedronken denk ik)!
En als laatste dan het klapstuk, het optreden met het heel snel wisselen van masker. De persoon op het podium haalt bijvoorbeeld zijn arm langs zijn gezicht en heeft in een fractie van een seconde een heel ander masker op. Heel knap en apart om te zien. Hierna zijn we met z'n allen weer met taxi's naar het hotel teruggegaan en naar bed!!!!
Wordt weer vervolgd!!!

  • 17 Mei 2008 - 20:33

    Marietje:

    hey Barbara,
    Haha, moest weer lachen om je verhaal. Die dr Ho met z'n bijzondere diagnose?? hihi.. en je boekje over Chengdu!! Ik zie het al helemaal voor me. Doet me denken aan die ene taxichauffeur "no no not that way" "zo meteen zitten we nog in Singapour" ligt die tandloze versnellingsbak helemaal in een deuk.. (afijn dat begrijpen alleen wij..)
    Nou zie je hopelijk morgen! neem je foto's mee??
    groeten Annemarie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nieuwegein

Barbara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 42941

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 31 Oktober 2011

Zuidelijk Afrika

17 Oktober 2010 - 26 Oktober 2010

Libië 2010!!!!

05 April 2008 - 04 Mei 2008

China 2008

05 September 1997 - 12 September 1997

Beijing 1997

Landen bezocht: