Het allerlaatste deel: Xi'an en Beijing - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Barbara - WaarBenJij.nu Het allerlaatste deel: Xi'an en Beijing - Reisverslag uit Nieuwegein, Nederland van Barbara - WaarBenJij.nu

Het allerlaatste deel: Xi'an en Beijing

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

10 Juli 2010 | Nederland, Nieuwegein

27 april 2008
's Morgens kwamen we met de trein aan in Xi'an. Wij besloten om met z'n 4-en te gaan fietsen over de oude stadsmuur. We liepen daar heen door een parkje dat langs de muur loopt en het was er weer gezellig. Er was een grote groep mensen aan het dansen, ik denk dat ze aan het oefenen waren of misschien doen ze dit iedere dag. In elk geval erg leuk en natuurlijk heb ik dit even gefilmd!
Daarna zijn we de muur opgegaan, hebben we fietsen gehuurd voor een uur en zijn we gaan fietsen.
Waar wij vandaan kwamen, was het redelijk koel, dus wij hadden onze fleecejasjes enzo meegenomen. Nou, dat was dus echt niet nodig. Het was hartstikke warm, we zaten te puffen op de fiets.
Het was leuk om over de muur te fietsen, hoewel er niet heel erg veel te zien is, maar na bijna een uur waren we nog niet bij het eind, dus toen hebben we nog even flink moeten scheuren, anders kostte het een uur extra! Maar we hebben het gehaald!
's Avonds ben ik gaan eten met Nance en Frans en Piet was er ook bij. Bij de Pizzahut! Een lekker pizzaatje gegeten en daarna hebben we ook nog een chocolade milkshake gehaald bij de McDonalds verderop.
Hierna zijn we nog wat gaan wandelen, onder andere naar een marktje, dat uiteindelijk bij de moskee uitkwam. We kwamen Jan nog tegen (Hillie was niet lekker en was in het hotel gebleven). Helaas had ik ook een beetje last van m'n darmen (bleek later trouwens reuze mee te vallen) en daarom zijn Jan en ik met de taxi teruggegaan naar het hotel. Nog water gehaald en toen naar onze kamers.

28 april 2008
Vandaag staat het Terracottaleger op het programma. Ik was nog even bang dat ze zonder mij zouden vertrekken, ik stond al heel lang op de (erg langzame) lift te wachten en toen die er eindelijk was, stapten er twee schoonmaaksters uit, gingen de deuren weer dicht en weg was 'ie!
Weer lang gewacht en beneden gauw naar de bus gerend, maar ze stonden er nog gelukkig!
Op naar het Terracottaleger.
Daar werden we losgelaten en heb ik op m'n gemakje de drie hallen bezocht (Pit 1, 2 en 3).
De opgegraven beelden zijn niet in die hallen gezet, de hallen zijn over de opgravingen gebouwd (vandaar ook pit, van kuil). De boer die het eerste beeld heeft ontdekt was ook aanwezig. Je kon een boek kopen en dan door hem laten tekenen, maar het was zeker niet de bedoeling dat je zonder te betalen foto's van hem ging maken! Ik heb dus geen foto van hem (maar Jan wel, gelukkig!).
Maar goed, eerst nog even een film ter informatie bekeken en toen naar Pit 1.
Dit is de grootste plek en ook degene die je meestal op tv ziet als het over het Terracottaleger gaat. Het is in het echt trouwens heel anders als op tv!
Vooraan was het behoorlijk druk, dus ik ben langs de zijkant naar achteren gelopen, ondertussen veel foto's makend natuurlijk! Achterin staat ook nog een rij beelden van paarden en ik was hier een foto van aan het maken (van hun konten), toen ik een Engels mevrouw, die langsliep, hoorde zeggen dat ze geen horse's rear op haar foto's wilde. Dus ik keek om en keek tegen een enorm achterend aan (haar rear dus)!!! Stiekum even staan lachen.
Maar goed, hierna ben ik naar de tweede en ook de derde hal gegaan. Ook mooi, maar minder groot als de eerste (en ook minder druk). Er is veel opgegraven en er moet nog veel gerestaureerd worden, maar erg mooi om te zien.
Hierna nog even thee gedronken in het restaurant en hierna zijn we vertrokken, naar een zijdefabriek (eerst nog even geluncht). Hier konden we zien, hoe zijde wordt geproduceerd en natuurlijk kon ook een en ander gekocht worden.
Nu had ik toevallig een nieuw dekbed nodig en omdat de dekbedden hier niet duur waren (€ 70,00 ongeveer), dacht ik: ik kan net zo goed een zijden dekbed hier kopen! We hoefden toch alleen nog maar een keer in de trein en dan gingen we naar huis, dus geen probleem.
Dus ik heb nu een zijden dekbedje (slaapt heeeerlijk!!!).
's Avonds heb ik met Nance en Frans in een klein restaurantje in een zijstraat bij het hotel weer lekker gegeten.

29 april 2008
's Morgens ben ik naar de supermarkt gegaan. Daar heb ik een en ander ingeslagen voor de treinreis. Daarna ben ik wat gaan lopen door de stad. Ik had gezien dat er een Stèlemuseum in de buurt was, dus daar wilde ik naartoe. Helaas kon ik het niet vinden, maar ik kwam wel langs een marktje, waar het gezellig was en vanalles werd verkocht. Daarna kwam ik Nance en Frans tegen en met hun ben ik over de markt gelopen.
Ik heb drie schilderijtjes (nou ja, hoe heet het, alleen de afbeelding, geen lijst) gekocht, van bloesems en verderop heb ik nog twee erg leuke theepotjes gekocht (voor weinig!). 0 en m'n meest favoriete aankoop: twee tempelleeuwtjes (in het klein natuurlijk). Ik vond ze nogal goedkoop, maar die meneer was zo blij, dat ik waarschijnlijk nog veel teveel heb betaald. Nou ja, zoveel was het niet hoor.
Daarna is Frans naar de moskee gegaan en Nance en ik hebben een of ander broodje (beetje pita-achtig) gekocht, met ei en tofu in een pittig sausje! Erg lekker, ik moet er nog wel eens aan denken!
We zaten op een muurtje en daar zat ook een schoenenpoetsjongen. Dus wij zouden hem wel aan klanten helpen. Volgens mij hebben we toch nog twee klanten kunnen regelen, maar daarna waren mijn schoenen ook aan de beurt (was ook best nodig dus...). Hij vroeg tien yuan, maar een Chinese meneer had geregeld, dat ik maar drie yuan hoefde te betalen.
Maar toen tilde de jongen mijn broekspijp op en zag hij dat ik hoge schoenen aan had! Hahaha. Uiteindelijk heb ik em vijf yuan gegeven, maar dat vond hij blijkbaar niet genoeg. Toen heeft Nance em even streng toegesproken (met vingertje!) en toen moest hij toch wel lachen en toen was het goed.
Daarna zijn we ergens in een bosje gaan zitten (klinkt een beetje raar), in het parkje langs de muur, om effe uit te rusten.
Daarna terug naar het hotel, 's avonds zouden we de trein nemen naar Beijing.
Deze keer zaten we bij twee Indiase mensen in de couchette. Aardige mensen, maar ze lagen wel de hele nacht vieze curryscheten te laten! En ik had zelf ook een beetje last van m'n darmen, dus niet erg goed geslapen. We kwamen ook nog een uur te vroeg aan in Beijing, dus toen we er waren lag iedereen nog te slapen. En toen moesten we snel, snel de trein uit. Toen we op het perron stonden, misten we inderdaad ook een paar mensen. Die hadden wat moeite met uit bed komen denk ik, maar uiteindelijk waren we compleet en konden we vertrekken!

30 april 2008
Nadat we waren ingecheckt en dergelijke zijn we met een stel naar de Verboden Stad gelopen (was aardig in de buurt). Ik was daar natuurlijk al eens geweest en het was verschrikkelijk warm, dus het was niet zo'n succes als de eerste keer. Daarna zijn we op het Plein van de Hemelse Vrede op zoek gegaan naar iets te drinken (warme ijsthee) en van daaruit zijn we gaan lopen richting de Tempel van de Hemel. Daar zouden we namelijk verzamelen om met de hele groep een acrobatenshow te bezoeken.
De show was erg leuk, hoewel ik me wel afvraag of het voor de kinderen die meededen ook zo leuk was.
Na de show zijn we met een klein groepje nog weggegaan (met de bus, nog eens langs het Plein van de Hemelse Vrede), naar een markt waar bijzondere etenwaren werden verkocht. Ingewanden, zijderupsen, schapenpenis, schorpioenen op een stokje etc. Ik heb het gehouden bij ijs in een gefrituurd korstje en dat wwas best lekker kan ik wel zeggen.
Daarna terug naar het hotel (weer met de bus) en slapen (nou ja, slapen, er zat een enorm vervelende mug in mijn kamer, die ik niet kon vinden en dus niet kon doodmeppen!).

1 mei 2008
Vandaag stond een rondrit in riksja's op het programma. We gingen vooral door de Hutongs, die vlak bij ons hotel lagen. Onderweg zijn we gestopt om een huis daar te bekijken. Daarna naar de Drumtoren, waar we toevallig net op tijd waren om een drumvoorstelling mee te maken. Toen zijn we teruggelopen, ook nog langs een winkeltje, waar ze enorm leuke theepotten verkochten, maar ja, mijn koffer zat inmiddels overvol. Daarna hebben we met z'n allen gegeten in een van de huizen in de Hutong en zijn we teruggegaan naar het hotel.
's Middags belde Jan of ik zin had om met hun mee te gaan naar de Lamatempel. Natuurlijk had ik zin! We hebben eerst een flink stuk gelopen, want we wilden graag met de metro. De metro was niet naast de deur, maar wel snel en niet duur (twee yuan) en het is ook weer leuk om eens te doen.
Na de Lamatempel (ik was erg moe, dus heb vooral gezeten) zijn we nog naar de Confuciustempel, die daar vlak bij ligt, gegaan. Het bleek dat daar nog veel meer te zien was, maar helaas gingen ze al weer sluiten.
Op de terugweg hebben we weer de metro genomen, maar wel een taxi naar het hotel. We hadden genoeg gelopen!

2 mei 2008
Vandaag gingen we dan de Chinese Muur bezoeken.
Met de bus was het een leuke rit, je kon af en toe al stukjes muur zien, we gingen naar een stuk muur waar het iets rustiger was.
Ik was eerst niet van plan om helemaal naar boven te lopen en liep met Hillie en Ada mee. Maar toen we daar een beetje zaten uit te puffen, wilde ik toch nog wel verder en toen ben ik alleen verder geklommen. Toen ik boven was kon ik via een andere route naar beneden, maar ik wist niet zeker of ik daar nog genoeg tijd voor had, dus ik besloot om dezelfde route terug te nemen, maar dan wel met Linkin Park keihard in m'n oren! Dat ging lekker vlot!!! Maar ik was wel doorweekt toen ik beneden was, een schoon shirt had wel handig geweest. Gelukkig had ik m'n fleece bij me en heb ik die maar als trui aangetrokken.
Na de muur zijn we met z'n allen gaan eten. Bij het restaurant zat een enorme winkel, waar ze cloissonnee verkochten. En ik ontdekte natuurlijk parkietjes, maar ja, mijn stijl was het niet echt dus ik heb me ingehouden.
's Middags ging een stel winkelen (zonder mij!) en dus besloot ik om naar het park in de buurt te gaan. Daar heb ik wat rondgelopen en foto's gemaakt.
s'Avonds was er een afscheidsdiner voor de hele groep geregeld. De vegetariers moesten weer apart, maar nu gingen we niet akkoord en toen mochten we gelukkig bij de 'gewone mensen' zitten. Lekker gegeten, onder andere pekingeend, zonder eend! Nico heeft, verkleed als Chinees, nog een speech gehouden en de fooi uitgereikt (was nog een heel gedoe over, wat we nu wel of niet zouden geven). Na het diner zijn we met z'n allen teruggelopen naar het hotel, maar onderweg kwamen we langs een pleintje, waar werd gedanst. Ik mocht ook, met Gary. Nu kan ik helemaal niet dansen, dus dat werd niks, maar dat mocht de pret niet drukken!
Daarna toch echt naar het hotel terug!

3 mei 2008
Jan belde weer, nu of ik mee wilde gaan winkelen. Zij waren de vorige dag ook niet mee geweest en nu gingen we wel zelf! Weer met de metro natuurlijk!
Eerst waren we met de metro ergens heen gegaan (ik weet niet meer precies wat we daar nu gingen doen), maar onderweg was het zo hard gaan regenen en onweren, dat we besloten naar andere winkels te gaan. En Jan had nog wel zo'n mooie plu voor me gescoord, voor 1 Euro. Want die andere zat gelukkig weer in m'n koffer. Maar de winkels, waar we heen waren gegaan waren ook niet wat we zochten, geen leuke Chinese winkeltjes. Ik had in mijn boek gezien dat er een Natuurhistorisch Museum was, dus met de taxi zijn we daar heen gereden. Helaas was het museum wegens verbouwing gesloten (we waren niet de enigen die voor niks voor de deur stonden), maar de Tempel van de Hemel lag op loopafstand, dus toen zijn we daar heen gelopen. Hier hebben we rustig rondgelopen, foto's gemaakt natuurlijk maar op een gegeven moment begon het weer enorm te regenen, dus toen zijn we in een klein restaurantje gaan zitten, tot het weer droog was.
Daarna zijn we nog even naar het Ronde Altaar gegaan, het schijnt namelijk dat als je daar op de cirkel in het midden gaat staan, dat je dan nog eens terugkomt. Dat moest ik natuurlijk ook, en wie weet, ga ik er nog eens heen.
Toen ik weg wilde lopen, van de marmeren trap af, gleed mijn voet van de tree en met mijn plu nog boven m'n hoofd stuiterde ik op mijn kont van de trap af. Dit tot groot plezier van een paar Chinese mensen om mij heen, maar mijn kont heeft zo'n zes weken zeer gedaan! ik viel niet zachtjes!!!
Hierna zijn we teruggegaan naar het hotel.
Voor 's avonds hadden we afgesproken om met z'n vijven (Nance, Frans, Jan, Hillie en ik) te gaan eten, ter afscheid. We vonden een restaurantje niet ver van het hotel. Michael zat er ook, met een Chinese dame.
We hebben er lekker gegeten, alleen de muziek was erg hard en Frans z'n eten kwam pas toen de rest al bijna klaar was. Maar om het goed te maken besloten we om bij de McDonalds een ijsje/milkshake te gaan halen!! Ik wilde daar nog even naar de WC, maar ik had na mijn muur-aktie een enorm dikke knie en als je die niet kunt buigen is een hurktoilet niet handig.
Maar het is gelukt en de milkshake was lekker. Na de milkshakes hebben we nog wat gewandeld (weer langs die leuke theepotjes, misschien de volgende keer?), nog wat leuke Chinese lantaarntjes gekocht (Jan heeft afgedongen) dus ik was ook weer blij!
Maar daarna toch terug naar het hotel, want de koffer moest nog ingepakt worden!!

4 mei 2008
En toen was het dan toch echt zover, we moesten weer naar huis. Een klein groepje was al eerder vertrokken, die zaten op een eerdere vlucht, maar later zijn wij dan toch ook vertrokken met z'n allen.
Op het vliegveld nog lang in de rij gestaan, een andere groep Nederlanders probeerde nog voor te kruipen ook! Ik had trouwens veel te zware bagage, maar Gary stond zo tegen de incheckdame te praten, dat ze het niet gezien heeft!
Na de douane hebben we met een stel gegeten (een pizzaatje) en daarna het vliegtuig in!
In Munchen zijn we bij het overstappen door de enorm strenge beveiliging nog vier mensen kwijtgeraakt, die hadden de vlucht naar Amsterdam gemist. Maar uiteindelijk zijn ook zij thuis gekomen.

En hier eindigt dan het verslag van deze leuke en mooie reis. Zeker voor herhaling vatbaar!

Barbara

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nieuwegein

Barbara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 42945

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 31 Oktober 2011

Zuidelijk Afrika

17 Oktober 2010 - 26 Oktober 2010

Libië 2010!!!!

05 April 2008 - 04 Mei 2008

China 2008

05 September 1997 - 12 September 1997

Beijing 1997

Landen bezocht: