Dag twee: Leptis Magna - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Barbara - WaarBenJij.nu Dag twee: Leptis Magna - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Barbara - WaarBenJij.nu

Dag twee: Leptis Magna

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

29 Oktober 2010 | Libië, Tripoli

Maandag 18 oktober 2010

Vandaag bezoeken we Leptis Magna, dus vroeg op, om 8:00 uur vertrekken we. De koffer gaat mee, want na Leptis gaan we meteen naar het vliegveld voor een binnenlandse vlucht naar Sebha.
Maar eerst naar Leptis Magna. Het is ongeveer een uurtje rijden, onderweg nog het (mooie?) Libische landschap kunnen bewonderen.
Leptis Magna (de hoofdstad van de Tripolitania, de drie steden: Leptis, Oea (nu Tripoli) en Sabratha) is een Fenicisch-Romeinse stad, waarschijnlijk gesticht rond de elfde eeuw voor Christus.

Met de hele groep zijn we naar binnen gegaan (na een kopje koffie en een pitstopje voor een halve dinar), met een gids. Helaas kon ik de gids niet erg goed verstaan en omdat ik toch altijd al achteraan loop (foto's maken van bloemetjes en deze keer van een pad die maar niet bleef zitten), heb ik weinig van zijn verhaal gehoord. Blijkbaar was hij hier nogal over beledigd, want op een gegeven moment heeft hij aan de rest van de groep gevraagd of ik erg oud was (bejaard bedoelde hij zeker) omdat ik zo traag was. Toen hebben ze hem effe vriendelijk uitgelegd dat ik:
1. de JONGSTE was van de groep en
2. dat ik gewoon foto's wilde maken en daarom achteraan liep!!
En ik was heus niet de enige! Sukkel!
In elk geval, ik heb nog een foto van hem gemaakt maar die komt nu dus echt niet in mijn fotoboek!!!!!
Verder was Leptis Magna natuurlijk erg mooi. Het is behoorlijk groot en veel is al gerestaureerd, maar er is nog een hoop te doen!

Hierna hebben we eerst buiten met z'n allen wat gegeten (ik een broodje met ei en een colaatje natuurlijk), ik heb effe met Els zitten kletsen en toen zijn we met de bus verderop nog het amphitheater gaan bekijken, waar criminelen moesten vechten tegen onder andere wilde beesten.

Na dit bezoek met z'n allen in de bus en op naar het vliegveld voor de vlucht naar Sebha. Bijna bij Tripoli zag ik weer zo'n soort wolk hangen als waar we op de heenweg in vlogen. Slik...
Onderweg zag Ingrid nog een Nederlandse vrachtwagen rijden, en ik zag em ook dus! Ze was jammer genoeg net te laat met haar fototoestel.

We waren wat te vroeg op het vliegveld, dus we hebben effe een beetje rondgehangen (het is echt geen Schiphol daar), ik heb kikkers en muizen uitgedeeld en pistachios en chili-lemon chips (erg lekker by the way) gegeten. Uiteindelijk konden we inchecken en de roltrap op waar we weer mochten wachten.
Toen nog een spectaculaire reddingsactie, een jochie van een jaar of twee of drie vond het een goed plan om in z'n eentje de roltrap op te gaan, maar toen hij achterstevoren omhoog rolde vond 'ie het toch niet zo leuk en begon enorm te gillen. Iedereen (behalve zijn moeder) vloog overeind, uiteindelijk is ie door een man (ik dacht eerst nog dat dat zijn vader was) aan z'n broekriem van de roltrap getild en boven neergezet. Maar hij wilde toch liever naar z'n moeder die blijkbaar beneden zat en viel zowat van de (harde!) trap af! Weer gered, nu door Ingrid, die hem beneden heeft neergezet. Uiteindelijk is ie naar z'n moeder gerend die em nog niet eens gemist had!! Die zat gezellig te kletsen, ja hoor. Waar wij weer erg verontwaardigd over waren, maar goed, het liep gelukkig goed af.
Uiteindelijk mochten we dan door de deuren (uurtje te laat), Janneke mocht nog bijna niet mee met het vliegtuig, ze had geen stempel, maar Ahmed is er effe op af gegaan en toen kwam het goed.

In het vliegtuig zat ik naast Inge. We hebben wat zitten kletsen en nog gelachen met een steward. Ik rook aan m'n cola, geen idee waarom hoor, Inge had het over Arabische cola, misschien daarom. Hij vond het ook raar en toen ging ie tegen Inge een hele rits Nederlandse voetballers op zitten noemen, hij wist er een heleboel, en hij vond ook nog dat ik op Ronald Koeman lijk! Nou ja zeg! In elk geval, we zaten niet in een regenbui, dus zijn heelhuids aangekomen. Netjes de steward gedag gezegd, hij heeft nog naar me gezwaaid toen we in de bus zaten. Buiten het vliegveld vervolgens in de auto's die al op ons stonden te wachten om ons naar het hotel te brengen. Daar gauw gegeten en toen naar bed, want de volgende dag weer vroeg op!!!
O, in het hotel zat ook nog een zielig parkietje in z'n eentje eenzaam te wezen. Heb even met em gekletst, maar hij was een beetje bang. Dat was het weer voor vandaag.

  • 30 Oktober 2010 - 02:11

    Maritere:

    Wat een ´charmant´ heervolk. Haha. (Nee, hoor.)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 42936

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 31 Oktober 2011

Zuidelijk Afrika

17 Oktober 2010 - 26 Oktober 2010

Libië 2010!!!!

05 April 2008 - 04 Mei 2008

China 2008

05 September 1997 - 12 September 1997

Beijing 1997

Landen bezocht: