Dag negen: Sabratha en het afscheidsdiner - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Barbara - WaarBenJij.nu Dag negen: Sabratha en het afscheidsdiner - Reisverslag uit Tripoli, Libië van Barbara - WaarBenJij.nu

Dag negen: Sabratha en het afscheidsdiner

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

19 Mei 2011 | Libië, Tripoli

Maandag 25 oktober 2010

Vandaag de laatste dag in Libië (nou ja, morgen ook nog, maar die telt niet echt mee) en we gaan als eerste de oude stad Sabratha bezoeken.
Deze stad is in de 4e eeuw voor Christus gesticht door de Feniciërs, als handelspost vanwaar olijfolie, wijn en fruit werden geexporteerd naar Europa. Beschadigd na een aardbeving is de stad in de eerste eeuw na Christus herbouwd door de Romeinen, maar na de grote aardbeving van 365 en de val van het Romeinse Rijk is de stad in verval geraakt.
Opgravingen en restauraties zijn in de jaren 20 gestart door de Italianen en tot aan de dag van vandaag wordt er nog steeds gerestaureerd. Ongeveer 30 procent van de stad is inmiddels opgegraven.

Besloten wordt om, voor wie het wil, een gids in te huren, maar iedereen die liever op eigen gelegenheid de stad wil verkennen kan dit ook doen. Dit waarschijnlijk na de wat overstuur zijnde gids in Leptis Magna!! In Sabratha is al veel gerestaureerd, maar ook heel veel nog niet! In eerste instantie ben ik met Els op pad gegaan, maar na een tijdje ben ik haar kwijtgeraakt (ik ben altijd erg langzaam in oude steden, musea en aanverwante artikelen). Maar eerst hebben we nog met z'n tweeën het oude theater bekeken. Als eerste zijn we rondgelopen in de gangen onder de tribunes, en daarna zijn we het podium opgelopen. Vooraan onder het podium vind je diverse afbeeldingen in marmer, volgens mijn boek onder andere scenes uit populaire toneelstukken en uit de mythologie.
Hierna ben ik Els een beetje kwijtgeraakt en ben ik zelf achter het theater langsgelopen. Daar was niets bijzonders te zien en ik kon er ook niet door, er stond een hek, dus ben ik teruggelopen en door een gat in het hek gekropen, waarna ik uitkwam bij een stuk waar nog niets aan was gerestaureerd. Ik ben wat geklommen en was in ene erg blij omdat ik een mozaïeken vloer had ontdekt! Fotooo!!

Verderop kwam ik anderen van de groep tegen (Els was ook bij hun) en zij wezen mij op nog veel meer mozaïek! Ik heb Geertrui nog even naar die andere mozaieken gestuurd, ik was zo blij, alsof ik de eerste was die ze had ontdekt! Maar zij vond de andere mozaïeken mooier volgens mij. Nou ja.

Natuurlijk heb ik ook foto's van de andere mozaïeken gemaakt, waar je overigens gewoon overheen kon lopen, wat me niet de bedoeling lijkt, maar ik begreep dat er nog niets aan gerestaureerd was en dat, wanneer dit wel zou zijn gedaan, dit meteen afgezet zou worden.

Ondertussen was het een beetje gaan regenen en het was eigenlijk ook best fris, dus ik ben tegen een muur gaan staan (leunen) uit de regen, tot het weer droger werd en toen ben ik weer verder gelopen. Veel foto's gemaakt. Het was rustig in Sabratha, maar er liep wel een echtpaar, van de mevrouw waren de handen en voeten met henna beschilderd (ze waren net getrouwd, geloof ik), dat door iedereen uitgebreid bewonderd en gefotografeerd werd. Door Ben werd ik nog gewezen op een mooie mozaïekvloer, aan het water (bij de baden). Ik heb even moeten zoeken, maar uiteindelijk vond ik het. Deze vloer is wel al gerestaureerd, het zag er erg mooi uit en hier mocht echt niet over worden gelopen!!!

We hadden twee uur de tijd gekregen en die waren inmiddels bijna om, dus ik ben gauw weer teruggelopen naar het theater, waar ik Johan tegenkwam. Hij had een foto gemaakt van een steen waarop het hoerengebied stond aangegeven (een in de steen gekraste enthousiaste penis), waar hij zelf enorm om moest lachen. Hoewel ik me afvraag of het niet een toerist is geweest die een rare afbeelding in de steen heeft gekrast! Maar, als ik nu kijk, ziet het er toch wel wat vergaan en versleten uit.
Hierna heb ik buiten Sabratha nog wat drinken gekocht (bij een onvriendelijke meneer) en iemand (Annie?) heeft het Groene Boekje van meneer Khadaffi gekocht, waarna we terug naar Tripoli reden.

In Tripoli hebben we een winkel bezocht, waar je goedkoop DVD's en dergelijke kan kopen, niet helemaal legaal denk ik, maar wat geeft het. Ahmed z'n broer(tje) had ondertussen Janneke bij het hotel opgehaald, dus die kwamen we daar weer tegen. Ik heb een DVD gekocht van de film Precious, seizoen drie van Heroes en iets voor m'n pc (virusscan ed. wat ik nooit gebruikt heb). Voor weinig!!
Hierna zijn we met z'n allen in de Medina gedropt. Wij (Johan, Inge, Els, Ben, Annie, Geertrui en Jan en Saskia en ik) hadden honger, dus wij zijn achter Ahmed aangerend naar een eettentje (nou ja, restaurant).
Daar hebben we soep besteld en couscous en ik weet niet precies wat nog meer, maar het was lekker. Saskia was erg onrustig, die moest nog kado's voor de kinderen kopen (ik denk dat ze bedoelde: achter Ahmed aanrennen), dus die was na het eten al snel weg. Ik wilde een beetje gaan shoppen met de rest, maar Els wilde niet met Annie, Ben, Geertrui en Jan mee (weet niet waarom hoor), dus toen ben ik met Johan, Inge en Els meegelopen. Niet geshopt, maar vooral heeel veel fotostops gemaakt! Wel in het stoffengedeelte nog gezorgd voor hilariteit. Johan heeft een hele fotosessie gehouden, iedereen mocht op de foto.
Wij vroegen de namen van een paar jongens daar en zij vertelden ons hoe ze heten, maar volgens ons waren het niet hun namen, maar niet zo nette woorden die ze elkaar zaten te geven. Vonden ze zelf erg grappig, maar op een gegeven moment kregen ze op hun donder van een meneer en toen was het over met de pret!

Na dit avontuur zijn we weer doorgelopen en werden we door een meneer uitgenodigd om thee te komen drinken in zijn restaurant. Dat hebben we dus maar gedaan!!
Wij dachten dat wij in ruil hiervoor naar zijn winkel zouden moeten (of iets dergelijks), dus we besloten om gewoon zelf te betalen maar hij kwam meteen aanrennen, mopper mopper tegen het personeel en wij kregen ons geld terug. We hoefden helemaal niets te doen! Hij was gewoon aardig!

Na de thee hebben we nog de kopersouk bezocht. Daar stonden onder andere een soort torentjes met daarop een open ronde cirkel. Die bleken bedoeld te zijn om op het dak van een moskee te zetten. Uit die open ronde cirkel werd nog een stukje verwijderd, het resultaat: een halve maan.
We zijn nog wat verder gelopen, hier en daar wat winkels in gekeken en ik heb bij een aardige meneer een mooie kandelaar gekocht. Geen idee of het Libisch is, maar ik vond em mooi en de prijs viel ook nog wel mee!

Hierna zijn we teruggelopen richting het Groene Plein. Op de hoek zit nog een (enorme) souvenirwinkel. Daar zijn we ook nog in geweest, ik heb een poef gekocht, volgens mij van geitenleer (ruikt naar geit). Ze hadden nog veel meer, maar.... m'n huis is vol! Hierna hebben we met z'n vieren een taxi naar het hotel genomen.

's Avonds gingen we met z'n allen naar een visrestaurant voor een afscheidsdiner. Onze agent (die vond het blijkbaar erg gezellig) ging ook mee, dus die werd halverwege opgepikt.
De bedoeling was dat je zelf een vis uitzocht, deze werd dan voor je neus schoongemaakt en daarna bereid. Voor mij waren er een hoop salades en Ahmed had rijst met amandelen besteld, achteraf veel te veel bij elkaar. Ik heb ook nog een stukje vis van Els op en kreeg van onze agent ook een stukje aangeboden, maar waarom zei ik daar nou nee tegen? Het was zo aardig bedoeld van hem! Maar hij vond het toch wel gezellig hoor!
Tijdens het eten hebben we ook de fooi aan Saskia uitgereikt (dat kan niet erg veel geweest zijn, veel mensen uit de groep vonden dat ze niet hard genoeg had gewerkt voor een fooi, waaronder ik ook). Ook is aan Ahmed de fooi uitgereikt (dat zal wel meer geweest zijn...) en hij heeft nog even een speechje gehouden om ons te bedanken en dat hij ons nooit zou vergeten, waarna hij bij iedereen een kleine omschijving van de persoon gaf. Ik was: eet helemaal geen vlees, Ingrid was erg rustig, enzovoort.
Na het eten hebben we buiten nog thee met amandelen gedronken (besteld bij een klein kraampje, Ingrid: mag ik een koffie, kreeg thee met amandelen, hij had niks anders! En sprak ook geen Engels geloof ik!), waarna we terug zijn gereden naar het hotel.
Omdat we de volgende dag vroeg op moesten ben ik maar meteen naar bed gegaan!

Mijn tas had ik gelukkig voor het diner al zo goed als ingepakt, dus nu kon ik eigenlijk meteen gaan slapen. Tot morgen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1124
Totaal aantal bezoekers 42734

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 31 Oktober 2011

Zuidelijk Afrika

17 Oktober 2010 - 26 Oktober 2010

Libië 2010!!!!

05 April 2008 - 04 Mei 2008

China 2008

05 September 1997 - 12 September 1997

Beijing 1997

Landen bezocht: