Gamedrive en de Victoria Watervallen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Barbara - WaarBenJij.nu Gamedrive en de Victoria Watervallen - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Barbara - WaarBenJij.nu

Gamedrive en de Victoria Watervallen

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

28 Oktober 2011 | Zambia, Livingstone


Vrijdag 28 oktober 2011

Vandaag op tijd op, want we gaan een gamedrive maken. Ik was al vroeg wakker, Ben was erg vroeg op en die deed niet zachtjes met de deuren en kleppen van de truck, dus: goeiemorgen!

Nadat we allemaal waren aangekleed, liepen we naar een veel sjieker deel van de camping (er was ook een enorm sjiek restaurant, met uitzicht op het water en ik denk dat de lodges ook erg mooi zijn), waar we in twee auto's werden geladen voor de gamedrive.

We hebben weer veel dieren gezien. Diverse bokjes, giraffes, olifanten, zebra's, wrattenzwijnen, verschillende soorten vogels, botten van dode dieren en op een gegeven moment ging er een gerucht over een luipaard (de enige van de Big Five die we nog niet gezien hadden), dus alle auto's die kant op, maar het dier was nergens te zien. Wel in de verte een hele rits olifanten, in allerlei maten. Erg leuk om te zien en om te filmen natuurlijk! Verder hebben we diverse andere dieren gezien, waaronder buffels, grote vogels (een Afrikaanse gaper en een Afrikaanse nimmerzat), bijeneters, de 'go-away' bird, de resten van een springbok en van een jonge olifant, met daarop veel gieren en een andere vogel, die er eens lekker aan het snacken waren.

Halverwege zijn we even gestopt voor een drankje, maar dat kon me niets schelen, ik moest enorm plassen. En aangezien je hier natuurlijk niet zomaar in de berm kunt gaan zitten, was ik erg blij met deze pitstop.

Na de gamedrive hebben we ontbeten en zijn we vertrokken richting de Victoria-watervallen in Zambia!
De grens met Zambia is de Zambezi-rivier, waar we per boot overheen gingen. Dus Dennis met de truck die boot op. Er waren nog wat Indiers (of iets dergelijks, zo zagen ze eruit), in een Jaguar, die probeerden steeds voor de truck te komen (jawel, het waren zeker Indiers, voorkruipers!), maar Dennis liet ze niet voor! Gasderop!

Aan de overkant was het de bedoeling dat we na diverse formaliteiten (ja, weer die kleine formuliertjes) weer verder zouden kunnen, maar helaas was het kantoortje waar Dennis met z'n papieren heen moest gesloten (effe lunchen). En tot hoe laat...? Dus we zijn met z'n allen maar gaan zitten, met een blikje fris en een snackje, maar uiteindelijk viel het nog mee en redelijk snel konden we weer verder.

Voor we bij de camping waren gingen we eerst een excursies regelen. We hadden van tevoren al aan kunnen geven wat we wilden gaan doen. Je kon een rondvlucht doen, walking with lions, bungeejumpen etc. en nu gingen we de rondvlucht regelen. De mensen die zich hiervoor op hadden gegeven konden daar betalen en dergelijke, de rest heeft met een drankje even ontspannen. Daarna zijn we doorgegaan naar de watervallen!!

Op het parkeerterrein werden we losgelaten. Arjen regelde de kaartjes, had blijkbaar nog een ongepast grapje gemaakt daar wat niet erg gewaardeerd werd (helemaal niet zelfs), maar wij mochten naar binnen. De watervallen zijn deze tijd van het jaar niet zo spectaculair als ze er op foto's altijd uitzien. Maar het schijnt ook zo te zijn, dat als er weinig water is, dan zie je veel wild. En daar komen we natuurlijk voor!!!
Ik heb wat rondgewandeld op het wandelpad, eerst met Bob en Arieta nog wat dollars gewisseld, en daarna ging ieder zijn weg. Ik heb een iemand zien bungeejumpen, vanaf de brug, heb nog gewacht op de volgende voor de foto, maar die kwam niet. Toen ben ik doorgelopen.

De watervallen aan de Zimbabwaanse kant waren wat spectaculairder, meer water en je kon daar ook heen, maar dat was een hoop gedoe. Kost veel geld voor een visum, vervoer en vanaf Zambia kun je ze ook zien! Dat hebben we maar niet gedaan. Wel veel foto's gemaakt en gefilmd.

Later kwam ik Jos en Annemiek tegen (ik zat net op het bungee-uitkijkpunt op een bankje een salmiaklollie te eten) en samen zijn we teruggegaan naar de parkeerplaats. Daar heb ik nog een paar schaaltjes gekocht voor veel te veel geld, het afdingen was niet leuk deze keer, die man werd boos omdat ik niet genoeg steeg met mijn prijs, maar wat hij vroeg was belachelijk. Maar uiteindelijk heb ik hem toch gegeven wat hij vroeg (wel wat gedaald hoor), hij leek nogal wanhopig en ik mis het toch niet! Daarna mocht ik nog bij de rest komen kijken, maar mijn enthousiasme was een beetje verdwenen.

Terug op de parkeerplaats werd ik geroepen door de groep, ik kon een t-shirt bestellen! En die wilde ik graag! Eerst die van Ben gepast (dat was een M), ik: 'Is it clean?' Ben: 'No'. Geeft niks. Uiteindelijk heb ik een s-je besteld, mijn eerste keuze was geloof ik rood (eens iets anders) en de tweede keuze blauw. Mooi!

Na al dit zijn we naar de campsite gegaan. Het was nog even een zoektocht naar een kampeerplek, de gereserveerde plek was aan anderen vergeven, maar we vonden al gauw een andere lege plek. Later kwam daar ook een camper/busje met toeristen staan, die deze plek weer hadden gereserveerd! Nu moesten we van Arjen ook nog rustig zijn, zodat deze mensen geen last van ons zouden hebben!?!??!

Maar goed, tenten opgezet, André heeft mij even geholpen (Ben wilde maar dat ik mijn tent naast de zijne zou zetten), het begon inmiddels enorm te regenen (heerlijk, het was hier een stuk koeler). Je kon hier ook upgraden, maar dat kostte $60, en aangezien het nu een stuk koeler was en dus een stuk aangenamer in de tent, heb ik dat deze keer niet gedaan.

Je hoorde daar ook steeds enorme knallen. Dat waren geen wapengeluiden maar knallen om olifanten te verjagen. Een beetje zoals bij ons in de kersenboomgaarden om vogels te verjagen. Gek idee dat hier olifanten dan zo'n overlast veroorzaken en dat ook nog redelijk in de buurt!
Later zijn we met z'n vijven met Arjen naar een kantoortje gegaan om onze excursie te boeken en betalen. Wij (Petra, Emiel, Maartje, Krista en ik) gingen wandelen met leeuwen!!

's Avonds zijn we met de hele groep gaan eten bij het restaurant bij de camping. Eigenlijk wilden Bob en Arieta samen met Annemiek, Jos en mij apart gaan zitten, maar het was de bedoeling dat we bij elkaar zouden zitten. Maar we zaten aan het eind van de tafel, dus toch een beetje apart. Het was weer gezellig, er was een groep (volgens mij) Australiërs, die hadden een paar drankjes teveel op en werden wel heel gezellig met elkaar. Een dame nam ieder kwartier een andere jongen mee (dachten we, misschien ging ze wel iets leuks aanwijzen in de shop), het was niet eens een erg leuke dame, maar vooruit. Later hebben we met een van de jongens gesproken, hij bleek een dokter te zijn (de dronken dame trouwens ook) en zij waren met een groep vrienden door Afrika aan het reizen, als ik me het goed herinner van Nairobi naar Kaapstad of andersom. Wat een end!!!! Ik moest er niet aan denken, ik was die tent zo zat!! Maar het scheelt natuurlijk als je met vrienden bent!

Uiteindelijk had iedereen zijn eten besteld, maar het bleek een te grote opgave voor de keuken. Na lange tijd had bijna iedereen zijn eten (gehad) behalve Maartje en ik. Ik had gepofte aardappelen met knoflooksaus besteld.
Arjen was het zat en is toen zelf maar de keuken ingegaan. Heeft daar salades staan bereiden voor Maartje en mij en uiteindelijk kregen ook wij ons eten (een aantal was al vertrokken, zolang had het geduurd). Helaas geen knoflooksaus bij mijn aardappel en daar had ik het nu juist voor besteld!! Nou ja.

In ene een beetje rumoer aan het andere eind van de tafel, Arjen was boos (ik dacht eerst dat het een grapje was), op Jannie. Ze had blijkbaar zitten klagen over de reis, er was namelijk al een paar dagen geen gas te koop en dus had Ben niet kunnen koken. Wel op een kampvuur, maar Jannie verwachtte koffie bij het ontbijt of iets dergelijks. Dit was teveel voor Arjen, die zoals hij zelf later zei ook wel erg moe was, en hij schoot uit z'n slof en liep daarna boos weg. Gezellig!! Sommige mensen kunnen de volgende keer beter een individuele reis over de Rijn boeken, dit is Afrika!! Dingen gaan niet altijd als gepland!

Na het eten zijn we naar onze koele tenten gegaan, want morgen weer vroeg op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Livingstone

Barbara

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 42753

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 31 Oktober 2011

Zuidelijk Afrika

17 Oktober 2010 - 26 Oktober 2010

Libië 2010!!!!

05 April 2008 - 04 Mei 2008

China 2008

05 September 1997 - 12 September 1997

Beijing 1997

Landen bezocht: